Michal Heriban: JA SOM PLACEBO

štvrtok, 29.05.2025, 18:30, Štúdio 12

Michal Heriban skúma v introspektívnom sóle Ja som placebo relativitu prítomného okamihu. Kladie si otázku ako pamäť, podvedomie a návyky vplývajú na naše konanie, na vnímanie seba samého a toho, čo nás obklopuje. Zaujímavo rozvrstvený priestor – plátno s projekciou, zrkadlo, košele zavesené na stene, vytvárajú dojem viacdimenzionálnej reality, miesta, kde vieme nahliadnuť do minulosti, kde sme sami so sebou, kde sa nebojíme odhaliť – naozaj alebo len zdanlivo. V dynamickej a fyzicky náročnej choreografii precízny a štruktúrovaný pohyb strieda improvizácia, podobne ako v živote – ak dokážeme usporiadať a prehodnotiť minulé veci, máme sa o čo oprieť pri nečakaných výzvach prítomnosti.

Mira Kovářová

 

Tanečno-vizuálna performance s originálnou choreografiou Michala Heribana a pôvodnou sugestívnou hudbou Jozefa Vlka skúma tému ľudskej pamäti, automatizované správanie uložené v podvedomí, nevedomé návyky a vedomé programovanie. V troch epizódach a troch pohybových prístupoch diváci pozorujú, ako sa správa pamäť tela, štruktúrovaná choreografia a improvizácia vo vzájomnom flow.

Koncept: Michal Heriban
Choreografia: Michal Heriban
Účinkujúci: Michal Heriban
Svetelný design: Veronika Malgot, Kristýna Hauptová
Hudba: Jozef Vlk
Zvukový design: Ondrej Geče
Kostýmy: Andrea Pojezdálová
Scénografie: Michal Heriban
Produkcie: Michal Heriban, Veronika Malgot, Divadlo Jedným Dychom
Propagácia, PR: Michal Heriban

Michal Heriban

Michal Heriban je slovenský choreograf, performer a výtvarník pôsobiaci prevažne v Bratislave, Mníchove a Prahe. Je spoluzakladateľom divadla Jedným dychom a od roku 2012 bol súčasťou viac než štyridsiatich celovečerných inscenácií. Už 10 rokov úzko spolupracuje s nemeckým choreografom a výtvarníkom Michom Puruckerom. Zameriava na fyzické divadlo, techniky súčasného tanca, improvizáciu, hlas v pohybovom divadle, prácu s rekvizitou a výtvarné umenie. V Česku bol nominovaný na ceny Thálie v rokoch 2020, 2022 a 2023, spolupracoval s ND v Prahe, ND v Brne, 420PEOPLE, BURKIKOM, Lenkou Vagnerovou & Company, Losers Cirque Company, Petrou Fornayovou, divadlom Nude, divadlom DPM, Move Ostrava, Annou Konjetzky, Ceren Oran, Renanou Raz, Rotem Tashach, divadlom Elledanse, Radoslavom Piovarči a i. Viedol workshopy v Soule, Alžírsku, Izraeli, Nemecku, na tanečných konzervatóriach v Prahe, Ostrave, HAMU a tanečných festivaloch.

odchod autobusu do Bratislavy

piatok, 30.05.2025, 21:30, Divadlo Štúdio tanca

odchod autobusu do Banskej Bystrice

piatok, 30.05.2025, 14:00, A4 – Priestor súčasnej kultúry

registrácia

štvrtok, 29.05.2025, 13:00 — 20:00, A4 – Priestor súčasnej kultúry

work program & networking

nedeľa, 01.06.2025, 10:00 — 12:00, Telocvičňa – Rezidenčné centrum pre tanec, Nová Cvernovka

work program & networking

sobota, 31.05.2025, 13:00 — 15:00, Telocvičňa – Rezidenčné centrum pre tanec, Nová Cvernovka

work program & networking

sobota, 31.05.2025, 10:30 — 12:30, Telocvičňa – Rezidenčné centrum pre tanec, Nová Cvernovka

work program & networking

piatok, 30.05.2025, 09:30 — 11:30, Telocvičňa – Rezidenčné centrum pre tanec, Nová Cvernovka

Marta Poláková a kol.: WALKING SONGS

nedeľa, 01.06.2025, 19:00, Divadlo Aréna

Dielo Walking Songs vznikalo formou kolektívnej tvorby. Na javisko prináša vizuálne atraktívnu projekciu, živú hudbu a tanec, všetko namiešané niekedy viac a inokedy menej organicky v kvalitnej interpretácii tanečných a hudobných umelcov. Inscenácia má tri časti odlišné svojou poetikou a atmosférou. Prvej dominujú skôr metaforické obrazy, podporené pohybom, projekciou a krátkymi slovnými reflexiami interpretov. Druhá časť je hravá, prináša brilantne zvládnuté a živé interakcie hudobníkov s tanečníkmi. Záveru inscenácie dominujú interpretačné výkony tanečníkov, ktoré sú dôkazom ich virtuozity nielen v pohybovom, ale i slovnom prejave. Ambiciózny projekt Marty Polákovej naplno využíva potenciál tvorcov, priestorové i technické možnosti divadla Aréna, aby komunikoval divákovi nevyhnutnosť spolupráce a slobodného rozhodovania sa.

Mira Kovářová

 

Walking Songs spája súčasný tanec, živú hudbu a vizuálnu projekciu do jedinečného umeleckého dialógu. Každé z médií prináša svoj vlastný jazyk, ktorým odkrýva zámery, reflexie a pocity tvorcov, pretransformované do metaforických obrazov. Niekedy hravo, inokedy naliehavo komunikujú nevyhnutnosť spolupráce a slobodného rozhodovania. Predstavenie vzniklo formou kolektívnej tvorby a ponúka jedinečný pohľad na možnosti aktívneho vnímania – hru s telom, priestorom, časom, tichom a slovom. Divákom dáva možnosť slobodne objavovať ich nekonečné vzájomné prepojenia a z nich vznikajúce významy. Tvorcovia a zároveň performeri počas predstavenia intuitívne reagujú na seba a na dramaturgickú štruktúru, ktorá im poskytuje priestor pre kreatívne rozhodovanie v prítomnom okamihu. Na predstavení spolupracovali renomovaní slovenskí tanečníci a tanečnice a vynikajúci slovenskí hudobníci, ktorí sa venujú otvorenej forme tanečnej a hudbnej performancie.

Koncept: Marta Poláková
Choreografia a tanec: Lívia Balážová, Silvia Bakočková, Marta Poláková, Andrej Petrovič, Andrej Štepita
Hudobná kompozícia a performancia: Tibor Feledi (klavír), Martina Kamenská (klarinet), František Výrostko ml. (kontrabas)
Vizuál: Branislav Vincze
Kostýmy: Viktória Kubicsková
Svetelný dizajn: Robert Polák
Dramaturgická spolupráca: Saša Sarvašová

Marta Poláková a kolektív autorov

Inscenácia Walking Songs vznikla formou kolektívnej tvorby a ponúka jedinečný pohľad na možnosti aktívneho vnímania – hru s telom, priestorom, časom, tichom a slovom. Divákom dáva možnosť slobodne objavovať ich nekonečné vzájomné prepojenia a z nich vznikajúce významy. Tvorcovia a zároveň performeri počas predstavenia intuitívne reagujú na seba a na dramaturgickú štruktúru, ktorá im poskytuje priestor pre kreatívne rozhodovanie v prítomnom okamihu. Na predstavení spolupracovali renomovaní slovenskí tanečníci a tanečnice a vynikajúci slovenskí hudobníci, ktorí sa venujú otvorenej forme tanečnej a hudbnej performancie. Choreografiu a tanec podľa konceptu Marty Polákovej vytvorili Lívia Balážová, Silvia Bakočková, Marta Poláková, Andrej Petrovič, Andrej Štepita.

Lucia Holinová: SEN

sobota, 31.05.2025, 20:30, A4 – Priestor súčasnej kultúry

Choreografka s tanečníkmi s rôznym tanečným backgroundom od súčasného tanca, street dance, cez bojové umenia a klasický tanec a v odlišnom veku priniesla do predstavenia svieži pohybový kontext, zjednotený meditatívnymi obrazmi, počas ktorých sa tanečníci menia na hudobníkov, hrajúcich v sede na krištáľových misách. Hlavnou tematickou líniou predstavenia je abstraktnosť a absurdnosť snov, ich mnohovýznamovosť, ktorá čerpá z biologických procesov, intuície, no predovšetkým z nekonečného množstva príbehov, ktoré sa dejú počas okamihov snívania a ktoré môžeme zažiť jedine v spánku. Autorkou hudby k inscenácii je slovenská producentka a dídžejka, žijúca v Berlíne Nina Pixel. Vo vlastnej tvorbe smeruje od techna k temného doom ambientu s využitím folklórnych a tradičných prvkov. Téme snov a spánku sa venuje už niekoľko rokov, komponuje hudbu aj pre takzvané spiace koncerty, kde sú ľudia v bdelom stave celú noc.

Réžia a choreografia: Lucia Holinová
Tanec a pohybový materiál: Lukáš Bobalik, Daniel Raček, Paulína Šmatláková, Katarína Čillíková
Hudba: Nina Pixel
Ideový námet: Zuzana Očenášová Vasičáková
Kostýmy: Veronika Keresztesová
Svetelný dizajn: Robert Polák
Maska: Jozef Kurinec
Projekcia: Jozef Miklós
Produkcia: RESERVA, o. z.

Predstavenie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, predstavenie vzniklo s podporou Telocvičňa – Rezidenčné centrum pre tanec, BSK a Nová Cvernovka.

Lucia Holinová

Lucia Holinová je absolventka HTF Vysokej škole múzických umení v Bratislave v odbore pedagogika moderného tanca. Na scéne súčasného tanca etablovanou choreografkou a autorkou celovečerných diel Škára (1999), Fuga (2012), Watch (2015), Watch now (2016), Pi story (2015), Niveau stable (2019), The other side (2021) či Pocta Mary (2021), SEN (2023). Jej diela boli prezentované na Slovensku, v Čechách, Nemecku, Rakúsku, Maďarsku, Izraeli, New Yorku a na Cypre. Dramaturgicky spolupracovala s choreografkou Šárkou Ondrišovou na dielach 4 MEN (Balet SND, 2011), Voda na vode (Divadlo elledanse, 2011) a FROST (Balet Bratislava, 2012). V roku 2014 založila spolu s Annou Sedlačkovou, Danielom Račekom a Monikou Čertezni skupinu Neskorý zber pre tanečníkov a tvorcov v zrelom veku, s ktorými vytvorila predstavenie Zámerné čakanie (2014). V roku 1996 sa podielala na založení Asociácie súčasného tanca, profesného združenia v oblasti súčasného tanca a medzinárodného festivalu Bratislava v pohybe. V rokoch 2010 – 2013 bola výkonnou riaditeľkou Divadla a tanečnej školy elledanse.
Od roku 2014 je šéfredaktorkou odborného časopisu TANEC, štvrťročníka o tanečnom umení. Od roku 2017 sa venuje aj vydavateľskej a editorskej činnosti tanečnej literatúry, publikácie: preklad knihy Susan Au: Balet a moderný tanec v r. 2017, Emil Bartko: Stručná encyklopédia tanečného umenia v r. 2018, preklad knihy Andrea Olsen: Príbehy tela v r. 2021, Rudolf Laban – vizionár tanca a teoretik pohybu autorky Marty Polákovej v roku 2022.